12 Kecederaan Serius Pemain Bola Sepak Sepanjang Zaman

>> 08 Februari 2011

Okeh! Jom tengok beberapa kecederaan serius yang dialami oleh pemain bola sepak. Gambar-gambar dalam entri ini rasanya bukan photoshop. Realiti kot. Bila tengok macam tak caya lak ramai antara mereka yang boleh main bola balik. Tapi ada gak yang bersara terus. Itu pasal aku tak main bola sepak. Tengok orang main je lagi selamat. huhu...(alasan kaki bangku).

1. Eduardo Da Silva
Perlawanan yang berlangsung pada bulan Februari 2008, semasa bermain untuk Arsenal, Eduardo Da Silva menerima satu terjahan kasar daripada pemain pertahanan Birmingham City, Martin Taylor yang serta-merta dibuang padang. Da Silva patah fibula kiri dan buku lalinya cedera teruk. Setahun kemudian, beliau menyarung semula jersi Arsenal setelah sembuh sepenuhnya.

2. David Busst
Semasa perlawanan di Old Trafford pada April 1996, pemain pertahanan 'The Coventry', David Busst bertembung dengan pemain Machester United, Denis Irwin. Akibatnya, Busst mengalami patah kaki kiri sehingga tulang ketingnya menembusi kulit. Kecederaanya begitu teruk sehingga beliau dijangka tidak boleh bermain bola secara professional lagi. Penjaga gol Machested United ketika itu, Peter Schmeichel yang menyaksikan pertembungan itu terpaksa dikaunseling sejurus perlawan berakhir.

3. Kieron Dyer
Kieron Dyer mengalami patah kaki kanan di Bristol Rovers pada 29 Ogos 2007.

4. Francesco Totti
Pada 19 Februari 2006, semasa bermain untuk AS Roma menentang Empoli FC, Fancesso Totti mengalami kecederaan kaki yang serius, patah tulang di fibula kaki kiri dan putus beberapa ligamen. Malam kejadian juga dia dibedah.

5. Jacob Olesen
Penyerang Jacob Olesen menderita beberapa kecederaan dan perubahan kedudukan tulang di kaki kirinya pada perlawanan Oktober 2006. Beliau terpaksa berehat panjang selama 6 bulan.

6. Ewald Lienen
Kecederaan teruk yang dialami pemain tengah Jerman, Ewald Lienen pada kaki kanannya disebabkan sliding tackle oleh pemain pertahanan Werder Bremen semasa perlawanan pada tahun 1981.

7. Henrik Larsson
Henrik Larrson terpaksa berehat selama 8 bulan kerana patah kaki kiri pada 1999. Kecederaan ini menyebabkan beliau diramal sukar kembali ke kancah bola sepak. Namun, beliau pulih sepenuhnya dan kembali beraksi pada tahun 2000.

8. Luciano Almeida
Pemain Brazil, Luciano Almeida mengalami beberapa kecederaan semasa perlawanan antara Botafogo dan Flamengo pada tahun 2007. Beliau terpaksa direhatkan selama 5 bulan untuk sembuh sepenuhnya.

9. Inigo Diaz De Cerio 
Pada 2008, pemain Sepanyol Inigo Diaz De Cerio mengalami kecederaan yang serius semasa bertembung dengan penjaga gol SD Elbar, Zigor. Beliau mengalami patah tulang pada tibia dan fibula kaki sebelah kanan. Selepas membuat pembedahan, beliau sembuh seperti sediakala dan kembali ke atas padang selepas setahun.

10. Luc Nilis
Hanya selepas 4 minit perlawanan, pemain penyerang Belgium, Luc Nilis mengalami patah tulang berganda di lutut kanan semasa bertembung dengan penjaga gol Ipswich Town, Richard Wright pada tahun 2000. Oleh kerana kecederaan itu, Luc Nilis terpaksa bersara dari arena bola sepak.

11. Djibril Cisse
Imej di atas menunjukkan Djibril Cisse patah kaki kanan setelah menerima terjahan kasar daripada pemain pertahanan Shandong Luneng. Ianya berlaku semasa perlawanan persahabatan di Saint Etienne, Perancis pada tahun 2006.

12. Edgar Andrade
Insiden ini berlaku semasa perlawanan antara pasukan Cruz Azul dan Tecos UAG pada Jun 2007. Pemain Mexico, Edgar Andrade mengalami patah tulang yang begitu teruk dan kaki kanannya seolah berpusing semasa perebutan bola dengan pasukan lawan. Setelah beberapa bulan, beliau sembuh dari kecederaan dan kembali beraksi.

Sumber: TemanHidup (berita-harian-online.com)

0 komen:

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP