Perempuan Ini Makan Ayam Hidup!

>> 17 June 2011

Kalau diberi 3 pilihan antara ayam, daging dan ikan sebagai menu pilihan, aku banyak pilih ayam kot. Tambah pula bila selalu makan di kedai sekarang ni, nak amek ikan tak sampai hati. Ikan besar sangat ma...

Tapi dalam keghairahan aku untuk makan ayam, tak pernah terselera lansung untuk makan ayam hidup. Macam perempuan di bawah ni, pelik je...Penerangan di bawah diambil dari http://www.borakkosong.com/ sebab apa yang aku dapat semuanya gambar. Tak banyak sangat penerangannya.


PASURUAN - Bila anda menemui seorang wanita yang makan ayam bakar, atau ayam goreng mungkin sudah biasa. Namun, wanita penyiar radio di Pasuruan Jawa Timur memiliki keanehan kerana kebiasaan memakan daging mentah dan ayam hidup.

Bila tak makan daging mentah, Miskaulah (36) warga Dusun Janganasem, membuatnya jatuh sakit.

Awalnya, tak banyak yang tahu bila Miskaulah gemar makan ayam hidup. Namun kebiasaan tersebut diketahui ketika penyiar radio itu berkunjung di rumah familinya Sunoto (43). Di rumah Sunoto, janda dua anak itu tiba-tiba meminta ayam hidup kerana mengaku keadaan badannya lemas.

Menanggapi permintaan itu, Sunoto pun langsung menangkap seekor ayam kampung miliknya yang berada di samping rumah. Awalnya Sunoto mengira ayam tersebut untuk dipelihara di rumahnya. Namun setelah diberikan, Miskaulah memegang erat kaki ayam sehingga tak boleh kabur.

Tanpa ragu penyiar radio swasta di Sidoarjo itu langsung menggigit leher ayam hingga mati. Setelah itu mengkelupas kulit ayam hingga dagingnya untuk dimakan. Aksi wanita yang akrab disapa “Mama Preti” ini sempat menjadi perhatian warga setempat.

Menurut Miskaulah, kebiasaan aneh makan ayam hidup ini dimulai sejak kelas 4 SD. Awalnya, “Mama Preti” diajak ayahnya Kusno bekerja membuat batu merah di sawah di kampungnya. Namun, “Mama Preti” memburu binatang seperti ular, ikan jangkrik kalajengking, atau kepiting sawah serta ayam yang keadaanya masih hidup untuk dimakan dengan alasan lapar.

Setelah itu, ayahnya berusaha menghilangkan kebiasaan tak lazim ini. Tapi bila dilarang Mama Preti langsung sakit. Akhirnya kebiasaan Miskaulah ini dibiarkan hingga dewasa dan menikah.

"Mama Preti" bahkan boleh memakan 5 ekor ayam hidup setiap harinya hingga membuat ayahnya kewalahan. Setelah kenalan dengan salah satu teman mama preti ikut terapi tenaga dalam dan boleh mengurangi kebiasaannya. Meski begitu, Miskaulah ini tak pernah memeriksakan keadaan kesihatan pada doktor.

"Mama Preti" pun tak boleh menghentikan kebiasaan makan ayam hidup itu. "Ya, kalau tak makan ayam saya tak bersiaran," katanya.

Ini semua gambar yang aku dapat...






Semua gambar APAN dapat dari SINI!

Okeh...pompuan ni pakai tudung kan? Kira Islam la kot. Tapi kalau dibaca daripada penerangan di atas, dia menggigit leher ayam sehingga mati. Maksudnya ayam tu tak disembelihlah kan? Boleh pula makan macam tu?

Daripada penerangan di atas juga, dia ni merupakan seorang janda anak dua. Jadi, sesiapa yang bermint bolehlah kot. Nama pun sedap dah. 'Mama Preti'. 'Preti' la sangat. haha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP