Tarikan Etnik Ovahimba Di Namibia

>> 11 September 2011

Etnik Ovahimba boleh dijumpai di Namibia Utara. Fakta yang menarik tentang mereka ialah mereka tidak pernah mandi atau membersihkan diri dengan air sama sekali.


Mereka mempunyai upacara pembersihan diri yang sangat menarik, yang mengambil masa selama beberapa jam. Mereka mula membersihkan diri pada awal-awal pagi dengan membakar herba-herba yang tumbuh meliar dan duduk dalam asapnya. Mereka juga membersihkan pakaian kulit mereka dengan asap.


Apabila seorang gadis muda atau wanita yang mempunyai sesuatu di sekeliling leher seperti gadis muda ini, ia bermakna bahawa mereka belum berkahwin.



sumber : Funzug.com
klik SINI untuk pembacaan penuh

*******
untuk tahu lebih sikit bagaimana mereka membersihkan diri, korang boleh tengok video kat bawah ni. daripada maklumat yang aku dapat, masalah kekurangan air menjadi punca amalan ini diamalkan. dan asap yang dinyatakan kat atas tu bukan seperti asap lemang di malaysia ni. ia hanya seperti asap kemenyan yang banyak digunakan oleh pak dukun dan pak bomoh...

sebagai peringatan sebelum tengok, teknologi baju dalam atau coli tiada dalam kamus kehidupuan mereka ni kot. nanti tak pasal-pasal kena tuduh layan video lucah lak...

 . . . .

video ini bukan daripada youtube. aku tak jumpa kod video untuk dimasukkan terus ke dalam blog ni. sila klik pada gambar di atas je la...nanti akan dihubungkan terus ke blog tersebut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP